Battlefield: Bad Company 2 (2010) – Najlepší taktický FPS multiplayer

…alebo „Prečo sa po 350 odohraných hodinách stále bavím?“

Vojaci v správnom prostredí takmer nie sú vidieť
Vojaci v správnom prostredí takmer nie sú vidieť

Bad Company 2 vyšiel v marci 2010 a stále podľa mňa nenašiel premožiteľa. Nerozumel som ako ma môže baviť hrať stále dookola tie isté mapy a ten istý štýl hry (navyše FPS už dlhšie nevyhľadávam). Preto som spravil analýzu euforických pocitov počas hrania a dospel k záveru, prečo je vlastne ten Bad Company 2 tak zábavný. Jedným z dôvodov sú napríklad:

Role: Recon, Assault, Engineer, Medic

Pred vstupom na bojisko si môžete vždy zvoliť jednu zo štyroch rolí (rola = class = zameranie) s ktorou budete bojovať až kým vás niekto nesejme. Predstavme si najprv spomenuté role:

Recon

Nie nadarmo sa tu Sniper nevolá Sniper ale Recon. Pretože Recon má okrem sniperky aj senzor pohybu, ktorý vie na mape ukázať všetky nepriateľské jednotky v okolí desiatich metrov. Spolu s možnosťou udávania pozície delostreleckých náletov (Mortar strike) dokáže výrazne uľahčiť situáciu pri prienikoch i bránení. Cez hľadáčik sniperky vie taktiež označovať nepriateľov a spojením všetkých týchto vlastností dokopy nakoniec pomáha viac informáciami ako streľbou. V streľbe samozrejme vyniká na veľmi veľké vzdialenosti.

Assault

Kolega nabíja granátomet
Kolega nabíja granátomet

Gro tejto role sú granátomet a univerzálne útočné pušky vhodné hlavne na strednú (to jesť pri väčšine máp najčastejšiu) vzdialenosť. Vhodný na prieniky a obsadzovanie. Assault je vždy uprostred boja. Najviac zabíja, najviac zomiera.

Medic

Lieči, vracia k životu a má k dispozícii guľomety s najvyšším počtom nábojov v zásobníku takže je skvelá podpora pri akýchkoľvek prienikoch. V klasickej hernej hantírke by sme ho mohli nazvať healerom, ale v tomto prípade výnimočne silným, pretože dokáže oživiť mŕtveho v sekunde. Ak si robia svoju robotu, ostatné classy Medicov milujú 🙂

Engineer

Raketomet, oprava tankov a samopaly s krátkym dostrelom no vysokou kadenciou opisujú Engineera najvýstižnejšie. Zbrane sú ako stvorené na situácie keď je potrebné na chvíľku vyskočiť z tanku. Raketomet môže pomôcť nielen proti vozidlám ale i vrtuľníku či nepriateľovi skrytému za stenou (na čo sa pozerať za roh, keď ho môžem odpáliť :)).

Jedinečnosť rolí

Ideme na výlet
Ideme na výlet

To v čom exceloval napríklad World of Warcraft (počas éry Burning Crusade) bola jedinečnosť rôznych rolí. Niektorí bossovia boli takmer neporaziteľní ak ste nemali správnu classu v tíme, nehovoriac o človeku, ktorý ju musel výborne ovládať.

V Bad Company 2 je tiež každá rola nenahraditeľná. Áno, teoreticky sa dá akákoľvek mapa „prestrieľať“ napríklad len so samými Assaultami, ale využitím všetkých rolí získate silnú taktickú výhodu (s veľkou pravdepodobnosťou zlomovú).

V čom je teda tá nenahraditeľnosť?

  • Assault môže strielať teoreticky do nekonečna ale keď ho zabijú dokáže ho oživiť len Medic.
  • Medic na druhú stranu vie liečiť a oživovať ale nemá tak presné a silné zbrane ako Assault. A aj keby mal, bez Assaulta mu nakoniec dôjdu náboje.
  • Recon ako jediný ma bezkonkurenčný senzor pohybu a silné a presné zbrane na obrovské vzdialenosti.
  • Engineer je zas jediný, pre koho je zničenie tanku na diaľku v podstate hračka. Takisto oprava tanku je výhradne na ňom.

Táto jedinečnosť má dve významne pozitíva na celú hru:

  1. Ste dôležitý. Nech zastávate akúkoľvek rolu určite okolo vás nie je veľa spolubojovníkov s rovnakou rolou. To znamená, že ste na bojisku pre ostatných potrebný.
  2. Taktika je dôležitá: Podla aktuálnej situácie je dôležité sa (po každej vašej smrti) správne rozhodnúť s akou rolou urobíte najviac úžitku svojmu tímu. Nerozhodujete sa teda len podľa toho, aká classa vás baví, ale aj či je navôkol tank (zvolím si Engineera), či vás ostreľuje Recon (zvolím si Recona ak je ten nepriateľský naozaj ďaleko) alebo potrebujeme obsadiť novú základňu (volím si Assaulta alebo Medica podľa toho, koľko ich je na bojisku teraz).

Prispôsobiteľnosť rolí

Padák, stromy, domy, zbraň držím rukami dvomi
Padák, stromy, domy, zbraň držím rukami dvomi

V rámci niekoľkých desiatok hodín postupne odomknete všetky zbrane v hre. Neznamená to ale, že na začiatku nemáte šancu. Skôr to značí menej možností a teda i príležitostí dať si zbrane také, aké vyhovuju vášmu štýlu hrania. Ak však odomknete všetky, vaše možnosti hrania sa stanu takmer nekonečné:

  • Je výborné ak sa naučíte hrať za Assaulta, viete perfektne strieľať so svojou M416 a používať granátomet. Poviete si, že ste v hre už odhalili všetky zbrane a tým asi opadne aj motivácia hrať. V tejto hre nie. Pretože môžete skúsiť začať hrať s inou zbraňou. Inak. Nemať granátomet ale C4. Alebo si namiesto granátometu dať vrhač dymových granátov (vhodné na dobitie silno stráženého miesta). Možno sa vám hodí iná pištoľ. Možností je šialene veľa a môžete ich meniť po každej smrti podľa situácie alebo vašej nálady.
  • Viete s Reconom zabiť každého na neuveriteľnú vzdialenosť? Čo tak zahrať si zblízka? Zobrať si namiesto Mortar strike nejaké C4 do ruky a pomáhať viac svojmu tímu senzormi pohybu. Hneď bude vaša hra iná.
  • Pri Engineerovi viete meniť rôzne raketomety (navádzané tým kam mierite, alebo navádzané značkovačom zo špeciálnej pištole). Môžete však raketomet zameniť za míny a naučiť sa ich inteligentne pokladať (na miesta ako voda, či tráva, kde ich nepriateľský tank nezbadá).
  • Ako Medic môžete byť skôr liečiteľ s rozšírenou oblasťou liečenia okolo vašich lekárničiek a zrýchleným liečením, alebo vyslovený záchranár životov, ktorý rýchlo behá a veľa vydrží. Ten oživí viac mužov ako ten čo lieči, no viac mu ich aj umrie.

Možností je oveľa viac. Vymenoval som len tie najvýraznejšie.

Taktika má zmysel

To, ako sa v hre rozhodujete má veľký dosah na výsledok. Skvelé na Bad Company 2 však je, že nemusíte byť dokonalý strelec ani oplývať reflexmi líšky (i keď obe veci vám veľmi pomôžu). Vaša rola môže byť iná. Toto je tímová hra.

Viete, že nie ste dobrý strelec pri rýchlych stretoch na malé vzdialenosti? Budte Medic a aspoň zachraňujte mŕtvych alebo zranených. Alebo si zvoľte Recona a pomáhajte senzormi pohybu či vzdušnými náletmi.

Podstatné je sledovať situáciu a rozhodovať sa takticky:

Pomocou symbolu pulzu vidieť mŕtvych na mapke i pred sebou
Pomocou symbolu pulzu vidieť mŕtvych na mapke i pred sebou
  • Ak vidíte, že sa vaši parťáci nevedia už dlhšiu dobu dostať cez husto stráženú líniu pošlite tam nálet (Recon) alebo použite dymové granáty (Assault).
  • Ak vidíte tank označte jeho pozíciu alebo si rovno pri najbližšej smrti sám zvoľte Engineera a vysporiadajte sa s ním.
  • Stále sledujte mapu. Zistíte či vás na nejakej základni potrebujú alebo ste tam zbytočný a radšej sa objavíte inde. Ak vám Reconi hodia senzor pohybu, práve mapa je miesto kde zistíte pozície protihráčov. Ak ste Medic, uvidíte na nej kde vám zomreli spoluhráči. Mŕtvola vášho spolubojovníka s veľkou pravdepodobnosťou značí prítomnosť nepriateľa v jej blízkom okolí.

Všetky tieto informácie vám dávajú výhodu a Bad Company 2 vás za ne odmení aj bodovo. Ak vaši spoluhráči zabijú niekoho, koho objavili pomocou vášho senzoru, body dostanete aj vy. Ak oživujete mužov na bojisku dostávate dokonca rovnako alebo viac bodov ako za zabitie.

Toto nie je hra len o zbesilom strieľaní.

Tím a squada ti pomôže

Hrá sa najčastejšie 16 vs 16 hráčov. Jeden tím má štyri jednotky po štyroch vojakoch. V hre sú tieto jednotky nazývané slovíčkom squad. Squada je teda zoskupenie štyroch ľudí, ktorý by mali spolupracovať najviac. Títo štyria chcú dosiahnuť to isté čo celý 16-členný tím, ale vzájomne si vedia oveľa lepšie pomôcť:

  • Ak niekto zo squady zomrie, môže sa oživiť za chrbtom kohokoľvek živého z jeho squady (a nie až napríklad na základni). Predstavte si situáciu keď naozaj spolupracujete a idete spolu obsadiť základňu. V prestrelke ale zahynú traja zo štyroch ľudí v squade. Ten štvrtý môže byť veľmi taktickou vstupnou bránou na comeback celej squady. Vtedy je dôležité si uvedomiť, že utajenie svojej pozície na pár sekúnd môže znamenať oveľa viac (na dosiahnutie strategického cieľa: obsadenie základne) ako streľba na presilu.
  • Squady sú okrem toho v Bad Company 2 podporované aj bodovo. Ak napríklad oživíte spoluhráča, ktorý nie je vo vašej squade, dostanete 50 bodov. Ak však oživíte niekoho z vašej squady bodov dostanete 80. Podobne je to aj pri dorazení nepriateľa potom ako ho načal parťák.

Pre zvedavcov: Tabuľka bodov (Experience table and classes guide for BC2 Multiplayer)

Pomôž si sám

Mortar Strike na tank zatiaľ čo prebíjam
Mortar strike dopadá na tank. Ja zatiaľ prebíjam.

Bad Company 2 je najzábavnejší samozrejme s kamarátmi. Vývojári ale mysleli aj na chvíľky, keď hráte len s cudzími ľuďmi bez možnosti komunikácie (chat čítajú ľudia málokedy a hlasová komunikácia priamo v hre je otrasná – my používame na komunikáciu TeamSpeak). Ak máte dobrý tím, spolupracujú všetci aj bez rečí. Vyhodia vám lekárničku alebo náboje ak si ich vypýtate (tlačítko Q). Vracajú sa späť na ohrozené základne a podobne.

No niekedy nie.

A vtedy si musíte pomôcť sám. Skvelé je, že máte aspoň pár možností ako. Povedzme, že už vám dochádzajú náboje a nie ste Assault. Je možné dobehnúť k akejkoľvek mŕtvole a zobrať si zbraň padlého bojovníka. Podľa mňa výborný nápad. Síce sa vám s veľkou pravdepodobnosťou zmení rola i zbrane, ale máte možnosť bojovať ďalej. To isté platí aj s lekárničkou. Ak ste Assault a zabijete Medica. Môžete si zobrať jeho zbraň (a teda i celé vybavenie), vyhodiť si lekárničku a prepnúť sa späť na svojho Assaulta. Lekárnička ostane na zemi. To isté platí aj pre senzory pohybu alebo krabice s nábojmi.

Malá ale perfektná vychytávka pre fajnšmekrov 😉

Camperov nepodporujeme

Tentokrát prehra
Tentokrát prehra

Veľký problém všetkých multiplayerových FPS strielačiek sú camperi. Ľudia, ktorí čakajú skrytí v rohu budovy alebo kdesi ďaleko v kríkoch a snažia sa zabiť každého ideálne jednou ranou (sniperkou na diaľku alebo brokovnicou na blízko) bez toho aby mal človek vôbec šancu ich spozorovať alebo sa nejako brániť.

Všetci na nich nadávajú pretože sú to lacné (takmer nezaslúžené) body, v podstate nie je možné uniknúť tejto smrti a zároveň musí byť strašne nezábavné (niekedy aj dlhé minúty) len stáť na jednom mieste a čakať kým niekto pôjde okolo. Nehovoriac o tom, že takýto človek tímu absolútne nepomáha kedže s veľmi veľkou pravdepodobnosťou by bol potrebnejší a prínosnejší inde.

V tejto hre v podstate nie je možné byť camperom. Pri každej strele snipera je na sekundu vidieť smer strely, takže viete odhadnúť odkiaľ strieľal. A keby vás aj náhodou sniper zabil, po smrti vidíte, kde sa nachádza. Jednoduché, účinné, zábavné.

Celé to má jeden dôležitý dôsledok. Ste nútený sa stále presúvať. Hra je tým reálnejšia, zábavnejšia a núti vás meniť taktiku a prispôsobovať sa okoliu.

Vrtuľníky, tanky, obrnené vozidlá

Pripravený na odlet
Pripravený na odlet

Keď som prvýkrát počul, že je možné v jednej hre byť pešiakom, nasadnúť do vrtuľníka alebo presedlať na tank, znelo to úžasne. Okrem nadšenia mi hneď napadlo: „Ako toto všetko vložili do hry tak aby človek napríklad v tanku nebol v podstate nesmrteľný?“. A riešenie je jednoduché. Ako v realite:

  • V tanku ste proti pešiakom v podstate nesmrteľný… kým nepríde niekto s raketometom alebo trhavinami 🙂
  • Podobné je to s vrtuľníkom. Má neuveriteľnú palebnú silu a je rýchly. Ale veľmi krehký (a málo ľudí ho vie naozaj dobre ovládať).
  • Ostatné obrnené vozidlá vás tiež oveľa rýchlejšie prenesú tam kam potrebujete, ale zničiť ich nie je vôbec problém.

Výborné ale je, že ak sa o tank staráte (opravujete ho) dokážete s ním vydržať neuveriteľne dlho a len vďaka nemu možno otočiť celú hru vo váš prospech. Ak však len zbrklo vojdete do vravy, je možné, že nevydržíte ani 10 sekúnd. Opäť sa tu ozýva volanie po taktike a tímovej hre.

Ďalšia skvelá vec je, že na ovládanie (takmer všetkých) vrtuľníkov a tankov sú potrebný len dvaja ľudia, takže stačí mať jedného parťáka a môžete si užiť Battlefield naplno.

Nestarnúca grafika

Modely postáv vyzerajú vymakane
Modely postáv vyzerajú vymakane

Grafika vyzerá neuveriteľne dobre na to, že hra vyšla pred viac ako štyrmi rokmi (spomínaný marec 2010). Zároveň vám ale dovolí hrať aj na starších počítačoch pri nižších detailoch. Na vyšších si dokážete užiť skvelo vyzerajúce modely postáv, výbuchy, prach, dym, hlinu alebo slnko, ktoré vám svieti do očí. Mimochodom slnko vám môže (realisticky) znížiť viditeľnosť na minimum.

Zábavná streľba

Vrtuľník oslavuje svoje jubileum
Vrtuľník oslavuje svoje jubileum

Ak za Recona používate sniperku, je streľba ťažká no zároveň zábavná pretože musíte mieriť mierne nad cieľ a to v závislosti od jeho vzdialenosti (čím je ďalej, tým vyššie). Nehovoriac o tom, že ak cieľ beží tak ešte aj mierne pred neho. Výsledkom je skvelý pocit ak niekoho zasiahnete alebo nebodaj na ranu zabijete (väčšinou len veľmi ťažko dosiahnuteľnou ranou do hlavy). Toto je však vítaná prekážka pre nováčikov, ktorý možno od sniperky očakávajú rýchle fragy. Ak vás niekto v Bad Company 2 dá na ranu, väčšinou je to vaša chyba, pretože ste zbytočne dlho stáli na mieste. Sniperkou nedosiahnete žiadne ľahké killy.

Pri ostatných rolách funguje to, čo vo väčšine FPS hier: Musíte sa naučiť správne načasovať prestávky medzi dávkami. Assault, Medic aj Engineer. Platí to pre všetkých. Pri pištoliach podobne. Či strieľate ranami alebo dávkami, po pár výstreloch začne mať každá zbraň rozptyl, kvôli ktorému netrafíte takmer nič (čo je možne len veľmi mierne zlepšiť správnym sklopením hlavne). Ste tak nútený strieľať v malých dávkach. Doba a počet nábojov, ktorými efektívne triafate sa ale mení každou zbraňou a takisto vzdialenosťou od cieľa. Získať teda skill v streľbe je beh na dlhú trať. A možno práve preto je Battlefield aj po stovkách odohraných hodín stále svieži.

Cena

V čase písania článku sa pohybovala od 8 do  19 €.

Verdikt

Ako bolo vyzradené už v nadpise tejto oslavnej recenzie. Žiadna 3D FPS hra ma po Counter-Strike 1.6 nechytila svojim multiplayerom tak ako Bad Company 2. Odohral som v nej 350 hodín a hra nestráca čaro ani zábavnosť. Kúpiť ju pod 10 € je priam krádež. Berte všetkými desiatimi.

Hodnotenie: 10/10